Iako je primamljivo baciti se na strogu dijetu odmah nakon poroda, ako višak kilograma budete skidali polako i pametno, manja je vjerojatnost da ćete ih kasnije ponovno nakupiti, a i nećete se na kraju osjećati iscrpljeno.

Premda ste rado svoje tijelo posudili svom djetetu, koje je u njemu raslo punih devet mjeseci, sad kad ste rodili normalno je da želite da ono ponovno bude kao prije. Nakon što sam rodila svoju prvu kćer, nisam mogla dočekati da se ponovno uvučem u traperice koje sam nosila prije trudnoće, pa sam ih isprobavala svakih nekoliko dana, ali sam se zbog toga samo osjećala još gore. Na kraju se savjet koji mi je dala patronažna sestra pokazao točnim: uz dojenje, zdravu prehranu i svakodnevne šetnje s malenom, moje su se kile postupno – ali trajno – istopile za nekih šest mjeseci.

Dr. Carrie Ruxton, dijetetičarka pri organizaciji Health Supplements Information Service (www.hsis.org), kaže:

Dajte si do 12 mjeseci da izgubite kilograme koje ste dobili u trudnoći. Oni će se brže istopiti ako dojite nego ako svoje dijete hranite bočicom. Osim toga, brzina mršavljenja ovisit će i o tome jeste li roditi prirodnim putem (brži gubitak) ili carskim rezom (sporiji gubitak) te o tome koliko vježbate.
 

Dina - 30, majka jednog djeteta

Dina - 30, majka jednog djeteta

Dina - 30, majka jednog djeteta

Dina - 30, majka jednog djeteta

Dina - 30, majka jednog djeteta

1 of close

Dina - 30, majka jednog djeteta

prev    
 

Kada je sigurno krenuti na dijetu?

„Važno je da ne krenete na strogu dijetu prebrzo. Prvi mjeseci majčinstva mogu biti fizički i emocionalno iscrpljujući, pa novopečene mame moraju kvalitetno jesti da bi bile što zdravije i u što boljoj tjelesnoj formi,“ kaže Ayela Spiro, nutricionistica pri organizaciji British Nutrition Foundation (www.nutrition.org.uk).

Ako svoje dijete hranite bočicom, idealno vrijeme da počnete smanjivati unos kalorija i redovito vježbati je nakon kontrolnog pregleda šest tjedana nakon poroda (ako ste rodili carskim rezom, možda ćete morati pričekati 10 ‑ 12 tjedana da biste počeli vježbati). „Ako dojite, vaše tijelo već troši dodatne kalorije za proizvodnju mlijeka. Pridržavate li se uz to i zdrave prehrane te redovite tjelovježbe, kilogrami će sigurno nestati,“ kaže dr. Ruxton. Ako ne izgubite kilograme dobivene u trudnoći do trenutka kada prestanete dojiti, počnite smanjivati unos kalorija. „Iako većina majki izgubi trudničke kilograme tijekom dojenja, ja sam svoje uspjela skinuti tek tri mjeseca nakon što sam prestala dojiti jer sam tijekom dojenja osjećala

Pametno skidanje kilograma

Ženama je za održavanje zdrave tjelesne težine dnevno potrebno prosječno 2000 kcal. Za postupan gubitak kilograma morate smanjiti taj unos za približno 500 kcal dnevno – tako ćete gubiti 0,5 ‑ 1 kg tjedno, dok ne dosegnete težinu koju ste imali prije poroda.

Međutim, ako dojite, dnevno ćete morati unositi približno 300 kcal više da biste proizveli dovoljno mlijeka. Ayela Spiro savjetuje sljedeće:

Vaše će tijelo dnevno trošiti približno 500 kcal da bi proizvelo mlijeko, pa je to sjajan i jednostavan način gubljenja kilograma koje ste dobili u trudnoći. Sav preostali višak kilograma možete izgubiti zdravom prehranom i redovitom tjelovježbom.

Doručkujte

Svakog jutra pronađite vremena za doručak. Prema organizaciji British Dietetic Association, istraživanja pokazuju da osobe koje doručkuju imaju uravnoteženiju prehranu i manji rizik od pretilosti te lakše gube kilograme od osoba koje preskaču doručak. Osim toga, doručak vam daje energije (što dobro dođe nakon iscrpljujuće noći s bebom) i poboljšava raspoloženje. Dobar su izbor žitarice, kruh, voće, smoothie i mlijeko.

Birajte zdravo

  • Svaki dan pojedite najmanje pet porcija raznolikog voća i povrća.
  • Dvaput tjedno jedite ribu, uključujući jednu porciju masne ribe (npr. losos, sardine). Ona je važan izvor omega-3 masnih kiselina, koje pridonose smanjenju rizika od srčanih bolesti.
  • Smanjite unos zasićenih masti, koje mogu povisiti razine kolesterola i imaju visoku kalorijsku vrijednost. Birajte mliječne proizvode sa smanjenim udjelom masti te nemasno meso. Osim toga, da biste dodatno smanjili unos masti, hranu pripremajte u pećnici, na roštilju ili u mikrovalnoj pećnici umjesto prženjem na ulju.
  • Smanjite unos slatkiša i zaslađenih pića te birajte negazirana pića, jogurte i deserte bez šećera.
  • Obratite pozornost na veličinu porcija obroka i međuobroka.

Zdrave grickalice koje možete jesti dok dojite

Vaša prehrana utječe na kvalitetu mlijeka koje proizvodite, a neki dokazi pokazuju i da bi hrana koju sada jedete mogla utjecati na kasniji ukus vašeg djeteta. Dakle, ako se sada hranite raznoliko i zdravo, to može povećati vjerojatnost da će i vaše dijete kasnije prihvatiti takvu prehranu.

„Probajte sirni namaz s niskim udjelom masti i zobene krekere, müsli ili žitarice, bananu i integralni kruh, sušeno voće, štapiće od mrkve i humus, brazilske oraščiće ili orahe,“ predlaže dr. Ruxton.

Lubenica, papaja, ananas, grožđe, jagode, jabuka, kruška, naranča – sve su to brze i zdrave mogućnosti za kojima slobodno možete posegnuti dok dojite svoje dijete.

Pojedite šaku bučinih i suncokretovih sjemenki, celer punjen sirom sa smanjenim udjelom masti, jogurt ili svježi sir te sušene marelice, šljive ili smokve.

Uzmite si vremena

Možda vam se čini da imate jedva pet minuta za sebe, ali važno je da ne žurite s hranom i da ne preskačete obroke. Možda ćete shvatiti da vam pet ili šest manjih obroka odgovara više nego tri velika.

Jedite polako – ako temeljito prožvačete hranu, manja je vjerojatnost da ćete se prejesti i lakše ćete primijetiti kad ste siti nego kada hranu samo ubacite u sebe.

Uklopite tjelovježbu u svoju svakodnevnu rutinu

„Ako ste imali prirodan porod, možete ponovno početi vježbati nakon nekih šest tjedana, a ako ste roditi carskim rezom, pričekajte 10 ‑ 12 tjedana,“ savjetuje Claire Mockridge, fitness trenerica za novopečene mame (www.clairemockridge.com).

Sada nije vrijeme za visokointenzivan program tjelovježbe. Počnite polako te postupno povećavajte svoju snagu i izdržljivost.

Na početku svakako izbjegavajte trčanje i trening visokog intenziteta. Mišići dna zdjelice oslabe tijekom trudnoće i još nisu spremni za takav napor. Osim toga, izbjegavajte i aktivnosti poput zumbe, kod kojih ima mnogo naglih i oštrih pokreta, jer ste u prvih nekoliko tjedana nakon poroda skloniji ozljedama.

Da biste lakše na siguran način izgubili višak kilograma, pokušajte sljedeće:

  • Stavite svoju bebu u kolica ili nosiljku i otiđite u šetnju. Počnite sa šetnjama od 10 ‑ 20 minuta, a zatim ih postupno produljite na 30 minuta pet dana u tjednu. Nakon toga možete ubrzati tempo – da biste sagorjeli masti, nastojte prijeći 1,5 km za 15 minuta ili manje.
  • Upišite se na pilates ili jogu prilagođenu novopečenim mamama, kako biste ojačali mišiće trupa i na siguran način protegnuli mišiće.
  • Imate pet minuta slobodnog vremena? Pustite omiljenu pjesmu i zaplešite.
  • Uložite u kupovinu DVD-a s vježbama za nakon poroda, tako da možete odraditi brzinsku tjelovježbu dok vam dijete spava.