Ako ste nedavno rodili, možda se osjećate kao da vas je udario vlak. Osim ako nemate kućnu pomoćnicu koja živi s vama ili ako vam u posjet nisu došli članovi obitelji koji će vam pomoći, ali vas pritom neće kritizirati, ovo se može odnositi i na vaš dom. Posvuda je nered, ostali ste bez hrane, a ponestalo vam je i pelena.

Usponi i padovi tijekom prvih 6 tjedana

Ako je to slučaj, smirite se. Stvari će krenuti na bolje. Za vas je najvažnije da se odmorite. Ako vas pomisao na posjete opterećuje, odbijte ih. Obitelj i prijatelji možda očajnički žele vidjeti prinovu, no morat će pričekati. U svakom slučaju, nemojte misliti da morate pospremati za goste. Ako vam netko ponudi pomoć ili hranu, prihvatite ih. Možda ćete htjeti biti Superžena i sve napraviti sami, ali samo donošenje novog života na svijet strahovit je podvig, stoga neko vrijeme uživajte u tome.

Uvriježeno je mišljenje da bi vas baby blues (poslijeporođajna tuga) mogao pogoditi poslije svega nekoliko tjedana, no u stvarnosti to ne mora biti slučaj. Mislim da bismo izraz baby blues trebali trajno 'umiroviti' jer on umanjuje emocionalne uspone i padove kroz koje novopečena majka prolazi. Ima dana kada se osjećate kao da biste se mogli popeti na vrh planine, a ima i onih kada biste tek mogli ležati u njezinu podnožju. Oba ova stanja potpuno su normalna i posljedica su bujice raznih hormona u vašem tijelu.

Iz dnevnika novopečene majke:

Moja je bolnička torba pet dana ostala neraspakirana. Popodne je i još uvijek nisam oprala zube. Munjevitom brzinom prelazim iz uzbuđenja u očaj. Zašto sam se probudila u panici misleći da se „dijete izgubilo u krevetu“, kada je ono na sigurnom u susjednoj sobi? S kim bih ovo mogla podijeliti, a da pritom ne ispadnem luda?

Ovo sam bila ja nakon rođenja prvog djeteta. Sjećam se da sam se neposredno nakon poroda osjećala kao da sam nasukana na pustom otoku, zaštićena od stvarnosti djelovanjem epiduralne. Željela sam se oprati, jesti i spavati. „Odvedimo mamu na odjel“, rekla je primalja, a ja sam pomislila: „Ali moja mama nije ovdje.“ Nisam mogla pojmiti činjenicu da sam ja mama o kojoj govori.

Nekoliko tjedana nakon poroda majku mogu pitati o njezinom emocionalnom stanju, posebice o tome misli li da bi mogla nauditi sebi ili svom djetetu. Tko bi na ovo pitanje želio odgovoriti potvrdno i pritom biti obilježen kao nepodobna majka?

Usponi i padovi tijekom prvih 6 tjedana

Mnoge su mi majke u suzama povjerile da su strahovale od toga da bi mogle dijete baciti niz stepenice ili kroz prozor, ali nisu to bile spremne priznati. Kako bi i mogle kada su se tisuće žena prije njih, uključujući i njihove vlastite majke, uspješno nosile s majčinstvom i kada se uz psihičke probleme i dalje vezuje određena stigma? Prema procjenama Udruženja za poslijeporođajnu bolest (engl. Association for Post Natal Illness), poslijeporođajna depresija javlja se u čak 10% rodilja. (1)

Ovo je samo prosjek koji se temelji samo na prijavljenim slučajevima. Kao odgovor na članak u kojem se sugerira da poslijeporođajna depresija nije prisutna u neindustrijaliziranim zemljama, blogerica Katherine Stone izradila je vlastiti popis stopa poslijeporođajne depresije. Jedno je istraživanje pokazalo da stopa poslijeporođajne depresije u nekim zemljama, primjerice Brazilu, iznosi čak 20%. (2)

Moje viđenje situacije je drugačije. Tijekom karijere razgovarala sam s nekoliko stotina majki iz različitih kultura i društvenih slojeva. Sve one na početku nisu mogle pronaći odgovarajući ispušni ventil za svoje osjećaje. Ponekad su se željele jadati, ali često su željele slaviti majčinstvo i podijeliti sa mnom koliko u njemu uživaju. Tada nisu za sebe govorile da su depresivne.

Mislim da većina novopečenih majki pati od 'sindroma nove mame'. Popis simptoma i osjećaja koje on može obuhvaćati je beskonačan, ali se na njemu mogu naći:

  • pretjerano uzbuđenje, očaj, dosada, strah, plačljivost. Osjećaj krivnje, manjak samopouzdanja. Preplavljujući osjećaj ponosa i oduševljenja.
  • želja za noćnim provodom
  • želja da zauvijek ostanete pod poplunom
  • žaljenje zbog majčinstva

Ono što NIJE normalno jest cijelo vrijeme biti dorastao izazovima i smiren.Pogrešni su i pristup i terminologija koji se vežu uz ovo razdoblje majčinstva. Psihičko zdravlje majke nakon poroda jednako je važno kao i njeno fizičko zdravlje prije poroda. Ako mislite da biste mogli nauditi sebi ili svom djetetu, trebali biste potražiti pomoć. Ako pak osjećate mješavinu gore navedenih osjećaja, riječ je o sindromu nove mame. Jedite, odmarajte se i provodite vrijeme s djetetom bez posebnih očekivanja. I izdvojite vrijeme za brigu o sebi. Ostalo će doći samo od sebe.

 

Reference

  1. www.apni.org
  2. K. Stone, 2012: Is Postpartum Depression Non-Existent in Other Cultures? The Facts. From Postpartum Progress. http://www.postpartumprogress.com