Vaše tijelo prošlo je kroz žrvanj noseći se s porodom, hormonskim promjenama i krajnjom neispavanošću, stoga nije ni čudo da se osjećate ošamućeno.

Kako prepoznati iscrpljenost?

Neke žene opisujući krajnju iscrpljenost kažu da se osjećaju kao da ih je pregazio autobus ili su upravo istrčale maraton. Riječ je o umoru kakav dosad niste poznavali: mišići su vam teški i bolni, neusredotočeni ste, a svaka vam aktivnost iziskuje strahovit napor.

Ako se trenutačno ovako osjećate, neka vas tješi činjenica da je riječ o potpuno normalnoj pojavi na koju ćete se s vremenom priviknuti. Također zapamtite da je važno brinuti se i o sebi i biti opušten.

10 savjeta za borbu s iscrpljenošću

Donosimo vam nekoliko savjeta za lakše preživljavanje ovog iscrpljujućeg razdoblja.

  • Dopustite partneru da preuzme dio tereta: Da, to je i njegovo dijete. Zadužite ga za večernje hranjenje (ako dojite, izdojite mlijeko u bočicu kojom će vaš partner nahraniti dijete) i mijenjanje pelena, kupovinu namirnica ili spravljanje večere – ne mora sve biti na vama.  
  • Budite sebični: Čini vam se da se neprestano pripremate za dolazak još jednih u beskonačnom nizu gostiju ili pak pospremate za njima. Pokušajte ograničiti posjete prvih nekoliko tjedana.
  • Odspavajte: Nema ničeg lošeg u spavanju prije ručka ako ste pola noći proveli na nogama, a isto vrijedi i za popodnevni odmor ili rani odlazak u krevet kako biste uhvatili malo sna prije noćnog hranjenja.
  • Odmorite se: Izdvojite 30 minuta da učinite nešto samo za sebe, makar se radilo tek o kupanju, lakiranju noktiju, gledanju televizije ili čitanju novina.
  • Budite aktivni: Kratka tjelovježba, pa čak i brza šetnja po susjedstvu s dječjim kolicima, može vas oraspoložiti. Vježbanje potiče oslobađanje endorfina koji izazivaju osjećaj sreće. Uvjerite se i sami.
  • Zdravo se hranite: Ne preskačite obroke i pijte dovoljno tekućine, jer je vašem tijelu potrebno gorivo za napore koje donosi majčinstvo. Uravnotežena prehrana koja sadrži dovoljno svježeg voća i povrća izrazito je važna, pogotovo ako dojite. Jedite i složene ugljikohidrate, uključujući integralni kruh i tjesteninu, koji postupno oslobađaju energiju, te izbjegavajte slatke grickalice koje će uzrokovati nagli porast šećera u krvi.
  • Izbjegavajte alkohol: Možda mislite da ćete se uz čašu vina navečer lakše opustiti, no vino će utjecati na kvalitetu vašeg sna pa ćete se ujutro osjećati umornijom.
  • Smanjite unos kofeina: Ako dnevno pijete 6 ili više šalica čaja, kave i drugih kofeinskih napitaka te jedete hranu koja sadrži kofein, možete imati probleme sa spavanjem.
  • Pozovite pojačanje: Zamolite članove obitelji i prijatelje da vam pomognu s kuhanjem, glačanjem, čuvanjem djeteta ili čišćenjem kuće.
  • Ne pretjerujte: Nemojte si zadavati previše zadataka u jednom danu, jer ćete se osjećati loše ako od svega uspijete samo se odjenuti i napraviti sendvič. Ako ne stignete otići u kupovinu, naručite dostavu internetom - budite blagi prema sebi.

Drugi uzroci iscrpljenosti

Ako osjećaj iscrpljenosti potraje mjesecima i stvarno vas onesposobljava, obratite se liječniku jer možda postoji medicinski razlog za iscrpljenost.

Najčešći uzroci iscrpljenosti:   

  • Anemija zbog manjka željeza: Kada vam nedostaje željeza, tijelo ne proizvodi dovoljno hemoglobina, pigmenta u crvenim krvnim stanicama koji je zadužen za prijenos kisika po tijelu. Osjećate se umorno, a mišići su vam teški i bolni. Zamolite liječnika da napravi krvnu pretragu; u slučaju manjka željeza može vam propisati željezo u tabletama.
  • Problemi sa štitnjačom: Umor može biti simptom usporenog rada štitnjače. To znači da štitnjača ne proizvodi dovoljne količine tiroksina, hormona koji pospješuje potrošnju kisika i metabolizam svih stanica i tkiva. Zamolite liječnika da provjeri funkciju štitnjače; u slučaju usporenog rada štitnjače, može vam propisati tiroksin.
  • Depresija/tjeskoba: Osjećaj iscrpljenosti može biti simptom depresije ili tjeskobe, stoga o svojim osjećajima porazgovarajte s liječnikom. Možda će vam trebati savjetovanje ili kognitivno-bihevioralna odnosno „razgovorna“ terapija. 

PRIČA JEDNE MAME

Prvih osam mjeseci nakon poroda bila sam premorena. Boljelo me cijelo tijelo, bila sam razdražljiva prema partneru i žudjela sam za snom. Teško sam podnosila neispavanost. Maštala sam o odlasku u hotel i osmosatnom snu u zamračenoj sobi. To sam razdoblje prebrodila prihvaćajući ponude za pomoć od članova obitelji i prijatelja te drijemajući tijekom dana. Također sam trčala subotom ujutro kada je moj partner bio kod kuće.