Kako prebroditi baby blues (poslijeporođajnu tugu)?

Rođenje djeteta jedan je od najsretnijih događaja u životu, ali nagla prilagodba na roditeljstvo, bujica hormona i umor mogu ponekad uzrokovati tugu i depresiju.

No ne brinite, navedeni osjećaji - poznati kao baby blues - vrlo su uobičajeni. Javljaju se u prvom tjednu nakon poroda. Uz podršku partnera i obitelji te uz dovoljno odmora, obično potraju svega nekoliko dana.

Međutim, otprilike svaka deseta žena razvije ozbiljniju vrstu depresije poznatu pod nazivom poslijeporođajna depresija. Ona se javlja nekoliko tjedana nakon poroda i može iziskivati liječničku pomoć.

Imate li baby blues?

Otprilike polovicu novopečenih majki pogađa kratkotrajan oblik depresije poznat kao baby blues. Ponekad se javlja usporedno s početkom proizvodnje mlijeka, nekoliko dana nakon poroda.

Smatra se da ga uzrokuje kombinacija hormonskih promjena i fizičke iscrpljenosti kao posljedice poroda i neprestane brige o djetetu.

Ovo su neki od simptoma:

  • Plačljivost: plakanje bez posebnog razloga.
  • Tjeskoba: brine vas djetetovo zdravlje, hranjenje i ritam spavanja ili vas jednostavno opterećuje odgovornost koju donosi roditeljstvo.
  • Umor i iscrpljenost: nedostaje vam energije i umaraju vas najosnovnije aktivnosti.
  • Razdražljivost: otresiti ste prema partneru ili članovima obitelji.

Može li se spriječiti baby blues?

Premda ne možete posebno utjecati na hormonske promjene, možda ćete se osjećati bolje ako budete čitali o njima da shvatite zašto se osjećate tužno.  

Također se možete pokušati što više odmarati i ne preuzimati previše poslova na sebe. Ne zaboravite ni važnost pravilne prehrane u sprječavanju umora. Možda vam pomogne i razgovor s prijateljicama koje su prebrodile baby blues te vam mogu dati savjet o tome što vas očekuje. 

Kako preživjeti baby blues?

Stručnjaci tvrde da je riječ o razdoblju prilagodbe koje ne bi trebalo potrajati. Neka vas tješi činjenica da niste jedina mama koja se tako osjeća i da to nije ništa neuobičajeno.

Najbolji savjet koji vam možemo dati jest da se što više odmarate. Naravno da i dalje morate brinuti o djetetu, no odgodite primanje posjeta i prihvatite ponude za pomoć s kuhanjem, kupovinom namirnica i pranjem rublja.

Povjerite se bliskoj osobi koja će vam pružiti podršku i neće vas osuđivati zbog vaših osjećaja. Razgovor može biti jako koristan, kao i plakanje na nečijem ramenu, ako za tim osjećate potrebu.

Spavajte kada i vaše dijete kako biste imali više energije. Osim toga, hranite se zdravo i ne preskačite obroke. 

Kako prepoznati poslijeporođajnu depresiju?

Ako simptomi depresije potraju ili se pojave dva do osam tjedana nakon poroda, možda patite od poslijeporođajne depresije.

Ovo su neki od simptoma:

  • Depresija: osjećate se utučeno, beznadno, preopterećeno, očajno ili tužno bez očitog razloga.
  • Umor: osjećate da ne možete obavljati osnovne kućanske poslove i odustali ste od odijevanja.
  • Tjeskoba: brine vas djetetovo ili vlastito zdravlje te osjećate bol za koju vaš liječnik ne može pronaći objašnjenje.
  • Napadaji panike: hvata vas panika i ne možete se smiriti u svakodnevnim situacijama.
  • Opsesivne misli: razvili ste fiksaciju na određenu osobu, situaciju ili aktivnost ili se bojite da biste mogli nekome nauditi - posebice svom djetetu.
  • Problemi sa spavanjem: loše spavate, budite se rano ili često.

Kako postupiti u slučaju poslijeporođajne depresije?

Savjetujte se s liječnikom o najprimjerenijem načinu liječenja, koje može uključivati savjetovanje, kognitivno-bihevioralnu terapiju (razgovornu terapiju koja potiče pozitivan pristup rješavanju problema) i/ili uzimanje lijekova.

Zatražite pomoć i podršku od obitelji i prijatelja, povjerite se nekome tko će vam pružiti potporu. Zadužite partnera za pomoć s noćnim hranjenjima, redovito jedite, odmarajte se što je više moguće i vjerujte u svoj oporavak.

Nemojte prestati izlaziti, potražite podršku i prijateljstvo u lokalnim grupama za majke i bebe.

Priča jedne mame:

Postala sam plačljiva i otresita prema suprugu tri dana nakon poroda. Mislim da je to bilo zbog neispavanosti, iscrpljenosti nakon poroda i podivljalih hormona koji su pratili pojavu mlijeka. Povjerila sam se patronažnoj sestri, koja mi je objasnila da je riječ o baby bluesu, savjetovala mi da se odmaram i rekla da će sve proći za nekoliko dana. Bila je u pravu, četiri dana kasnije počela sam se osjećati bolje.